torsdag 4. juni 2015

Hjå psykologen


13 kommentarer:

  1. What? Feil psykolog. Finn en annen! :)

    SvarSlett
  2. Det der hørtes grusomt ut.

    :) Hilde

    SvarSlett
  3. Søte Anja...send ham en kopi av bloggen og få deg heller en avtale med en ferdig utdanna psykolog ;)

    SvarSlett
  4. Det der er jo helt ute!

    Men du. Jeg har noen spørsmål om tegneserieskaper-livet, kan jeg stille dem her?

    Jeg har gitt ut et par bøker, og da har jeg begge gangene gått til forlaget med en idé. Nå er dette fagbøker, og så lenge de vet jeg kan skrive og er kvalifisert, har vi gjort en avtale om at jeg skriver dem. Men tegneserier- jeg har sett at forlagene søker støtte hos kulturrådet for eksempel. Så en tegneserie blir kanskje ikke utgitt uten denne støtten? Er det tegneserieskaper eller forlag som søker, og må eventuelt serien være ferdig?

    Dette bringer meg over på spørsmål nummer to- tror du det er kotyme å oppsøke forlaget med skisser, utkast og eksempler, eller skal helst manuset være ferdig? Tror du det er vrient å få utgitt tegneserier i Norge i dag?

    hehe. Skal ikke gå deg i næringa, jeg har en gammel idé og en forfatter som gjerne er med, men jeg er helt blank på området. Hadde vært helt supert om du har mulighet til å oppklare litt??

    Uansett: kjøpte boka di: kjempefin! Gratulerer.
    Mathilde

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Her kjem svar på spørsmåla dine! Ja, ein treng støtte frå Kulturrådet for å gi ut teikneserier på teikneserieforlaga her i Noreg. Det er rett og slett ikkje nok pengar i teikneseriar til at ein kan gjere det uten. Då er det forlaget som søker, med matriell frå teikneserieskaparen. Det treng på langt nær å vere ferdig. Utgangspunktet bør vere ferdig manus og storyboard, og ca ti ferdige sider.

      Spørsmål to: Ja, det er vanleg å komme til forlaget med idé, skisser og utkast. Ingen eg kjenner har kommet med ferdig arbeid. Det er ikkje forventa, og ein har gjerne eit samarbeid med redaktøren frå skissestadie til ferdig produkt. Eg veit ikkje kor vanskeleg det er å få gitt ut teikneserier i dag, men ein må iallfall få positivt svar frå både ein redaktør i eit forlag, samt kulturrådet for at det skal bli gitt ut.

      Gå meg gjerne i næringa! Jo fleire jo bedre, seier no eg :)

      Slett
    2. Hei,

      Tusen takk for svar!

      Dette med at forlagene er avhengig av støtte: er det til selve produksjonen? Da jeg jobbet med tegneserier (i Berlin) husker jeg at trykk egentlig ikke var så ille. Derfor kunne man ofte levere en relativt ferdig serie, evt få den antatt (med masse retting) og dermed kunne den trykkes, også fikk forfatter litt av inntektene. Nesten ingenting, altså, for forlaget måtte dekke sitt først. Men slikt er kanskje dyrere her? Merker jeg blir litt stressa med at alt må igjennom Kulturrådet hver gang, men det er vel kanskje bare å kjøre på...

      Slett
    3. Ja, det er nok til å dekke produksjon i hovudsak, men ein god del av summen går og til teikneserieskaparen. Eg fekk 60 % av beløpet sjølv, så eg hadde litt å gå på medan eg jobba. Eg synes du berre skal køyre på, neste frist for å søke til Kulturrådet er 1. september! :)

      Slett
  5. Se Dagbladet i dag! Super anmeldelse og hovedoppslag på boksidene. Veldig velfortjent! Det er så inspirerende å følge bloggen din, og jeg gleder meg til å lese boka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så kjekt at du blir inspirert av bloggen! :)

      Slett
  6. Tusen takk for alle søte meldingar! Dykk er god! <3

    SvarSlett
  7. Hei igjen! Supertakk for tips!

    SvarSlett